Drukuj

 

 

PROGRAM 

WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

NA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

 SALEZJAŃSKIEGO ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W ZABRZU






Zabrze, wrzesień 2024

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018r. poz. 996 z późniejszymi zmianami).

  2. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. poz. 487, z 2017 r. poz. 2245, 2439, z 2018 r. poz. 310, 650). 

  3. Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2018r. poz. 1030).

  4. Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2018r. poz. 1446).

  5. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.

  6. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji

i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

  1. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

  1. Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.

  3. Rozporządzenie Ministra edukacji i nauki z dnia 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

  4. Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2024/2025.

  5. Statut Salezjańskiej Publicznej Szkoły Podstawowej w Zabrzu.

  6. Statut Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego w Zabrzu.








Preambuła

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych w Zabrzu opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości
w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie ewaluacji poprzedniego programu wychowawczo-profilaktycznego, z uwzględnieniem:

 

Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu jest kultywowanie katolickiej tradycji
i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

 

I. Misja szkoły

„Wychowywać dobrych chrześcijan i uczciwych obywateli”

(św. Jan Bosko)

 

Bezpośrednia treść, jaka wynika ze słów Księdza Bosko, to akceptacja wszystkiego, co jest całkowicie ludzkie. Dążenie, aby stać się uczciwym obywatelem i dobrym chrześcijaninem to podkreślenie godności ludzkiej.

 

Naszym głównym celem jest pomoc młodemu człowiekowi we wszechstronnym rozwoju jego osobowości z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań i predyspozycji psychofizycznych, aby mógł on odnaleźć swoje miejsce w zmieniającej się rzeczywistości i dokonywać mądrych wyborów w różnych sytuacjach życiowych.

 

Szkoła pragnie pomóc wychowankom w zdobyciu wiedzy i rozwinięciu ich uzdolnień
i zainteresowań tak, aby okres pobytu w szkole był czasem, w którym ujawniać się będą ich możliwości i inicjatywy, umiejętności indywidualnego i zespołowego działania przygotowującego do odpowiedzialnych zadań dorosłego życia.

 

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

II. Sylwetka absolwenta

 

Dążeniem szkoły tj. Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych w Zabrzu jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.

Absolwent Salezjańskiej Publicznej Szkoły Podstawowej im. św. Dominika Savio w Zabrzu:

 

  1. Opanował wiedzę i umiejętności na poziomie swoich możliwości;

  2. Akceptuje siebie, mając świadomość swoich mocnych i słabych stron;

  3. Poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł;

  4. Zna języki obce;

  5. Potrafi posługiwać się komputerem i świadomie korzystać z Internetu, nie ulegając uzależnieniom;

  6. Zna i szanuje język, historię, kulturę oraz tradycję naszego regionu i narodu;

  7. Jest aktywny, twórczy i kreatywny, dba o swój wszechstronny rozwój;

  8. Umiejętnie dokonuje mądrych wyborów w różnych sytuacjach życiowych;

  9. Potrafi radzić sobie z problemami i wie, gdzie szukać pomocy;

  10. Przestrzega obowiązujących norm i zasad społecznych;

  11. Umiejętnie porozumiewa się z innymi ludźmi i efektywnie współdziała w zespole;

  12. Potrafi prezentować własny punkt widzenia, ale jest także otwarty na poglądy innych;

  13. Jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych, udziela im wsparcia i pomocy;

  14. Jest tolerancyjny dla odmiennych poglądów, wyznań i kultur;

  15. Jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury, potrafi przeciwdziałać zagrożeniu środowiska;

  16. Dba o zdrowie fizyczne i psychiczne, jest wolny od uzależnień.

  17. W swoim postępowaniu dąży do prawdy;

  18. Jest obowiązkowy i samodzielny;

 

Absolwent Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Dominika Savio:

 

  1. Akceptuje siebie, mając świadomość swoich mocnych i słabych stron.

  2. Umie rzetelnie pracować, ma szacunek dla pracy, jest zaradny i odpowiedzialny.

  3. Ma szerokie zainteresowania i pasje poznawcze, potrafili wiadomości teoretyczne zastosować w praktyce.

  4. Zna języki obce i potrafi korzystać z różnego rodzaju źródeł informacji, umie sprostać wyzwaniom współczesnego świata;

  5. Zna i szanuje język, historię, kulturę oraz tradycję naszego regionu i narodu;

  6. Jest aktywny, twórczy i kreatywny, dba o swój wszechstronny rozwój;

  7. Umiejętnie dokonuje mądrych wyborów w różnych sytuacjach życiowych;

  8. Potrafi radzić sobie z problemami;

  9. Przestrzega obowiązujących norm i zasad społecznych;

  10. Umiejętnie porozumiewa się z innymi ludźmi i efektywnie współdziała w zespole;

  11. Potrafi prezentować własny punkt widzenia, ale jest także otwarty na poglądy innych;

  12. Jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych, udziela im wsparcia i pomocy;

  13. Jest tolerancyjny dla odmiennych poglądów, wyznań i kultur;

  14. Jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury, potrafi przeciwdziałać zagrożeniu środowiska;

  15. Dba o zdrowie fizyczne i psychiczne, jest wolny od uzależnień.

  16. W przemyślany sposób planuje i kieruje swoją karierą zawodową.







III. Czynniki chroniące i ryzyka



 Na podstawie przeprowadzonej diagnozy czynników chroniących i ryzyka, w społeczności uczniowskiej występują następujące czynniki chroniące:

 

  1. Najsilniejszym czynnikiem chroniącym w SP, oraz dość silnym w LO wśród naszej społeczności uczniowskiej są relacje z rodzicami – wysoko oceniane oraz duża ilość czasu spędzana z rodzicami (podczas różnych sytuacji, ale przede wszystkim na rozmowie).

  2. Silnym czynnikiem chroniącym wśród uczniów, jest dobry i bardzo dobry kontakt ze swoim rodzeństwem.

  3. Czynnikiem chroniącym wśród uczniów szkoły podstawowej jest fakt, że większość uczniów może liczyć na wsparcie i pomoc w przypadku otrzymania złej oceny.

  4. Silnym czynnikiem chroniącym jest zaufanie do szkolnych specjalistów i ustalone zasady w szkole, które są respektowane przez większość uczniów.

  5. Silnym czynnikiem chroniącym w szkole podstawowej jest wykazywana przez większość uczniów chęć do nauki ze względu na chęć zdobycia dobrego zawodu, oraz przekonanie, że nauka jest ważna. 

  6. Czynnikiem chroniącym jest poczucie bezpieczeństwa w szkole u zdecydowanej większości uczniów.

  7. Silnym czynnikiem chroniącym jest fakt, że zdecydowana większość uczniów posiada chociaż jednego przyjaciela. Ponadto większość uczniów nie czuje się namawiana do niczego złego przez swoich kolegów, a także deklaruje umiejętność odmawiania.

  8. Czynnikiem chroniącym są liczne zainteresowania uczniów i umiejętność gospodarowania czasem wolnym poprzez np. spacery, słuchanie muzyki czy uprawianie sportu. 

  9. Czynnikiem chroniącym jest wysoki procent uczniów, którzy nie podjęli dotychczas żadnych zachowań ryzykownych, a także postawa otwartości na problemy innych uczniów.

  10. Czynnikiem chroniącym jest bezpieczne środowisko, w którym mieszkają nasi uczniowie.

  11. Czynnikiem chroniącym jest fakt, że zdecydowana większość uczniów deklaruje udział
    w działaniach organizowanych na terenie szkoły (konkursy, SALOS, kółka zainteresowań, Oratorium, akademie, samorząd szkolny). 



Na podstawie przeprowadzonej diagnozy czynników chroniących i ryzyka, w społeczności uczniowskiej występują następujące czynniki ryzyka:

 

  1. Czynnikiem ryzyka jest zamknięcie się części uczniów na szczere rozmowy
    z rodzicami, nauczycielami i szkolnymi specjalistami.

  2. Czynnikiem ryzyka są słabo rozwinięte umiejętności regulacji emocji. Duża część uczniów tłumi emocje, nie próbuje ich rozładowywać, a wybierane zdrowe sposoby rozładowywania emocji są mało efektywne. Wysiłek fizyczny oraz rozmowy o problemach, które są najzdrowszymi i najefektywniejszymi sposobami rozładowywania emocji są stosowane przez uczniów najrzadziej. 

  3. Czynnikiem ryzyka wśród uczniów LO jest duża liczba osób z trudnościami z skupieniem uwagi, systematycznym uczeniu się, brakiem motywacji do nauki. 

  4. Czynnikiem ryzyka jest stałe uczucie stresu i napięcia odczuwane przez około połowę uczniów.

  5. Czynnikiem ryzyka jest częste korzystanie ze środków masowego przekazu przez dzieci i młodzież. Ponadto nauczyciele zwrócili uwagę, że jest to największy problem występujący wśród uczniów.

  6. Czynnikiem ryzyka jest zbyt małe zgranie zespołu klasowego.

  7. Czynnikiem ryzyka, który występuje w naszej szkole jest palenie papierosów
    i spożywanie alkoholu w szczególności w liceum. 




IV. Główne kierunki oddziaływań profilaktycznych i wychowawczych

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej i profilaktycznej są ukierunkowane na:

 

  1. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozpoznawania swoich emocji i rozładowywania ich w bezpieczny dla siebie i innych sposób. Zwrócić szczególną uwagę na szkodliwość tłumienia emocji i konsekwencji nierozładowywania ich.

  2. Rozwijanie umiejętności regulacji napięcia emocjonalnego, radzenia sobie ze stresem.

  3. Rozwijanie umiejętności zarządzania własnym czasem i organizacji pracy własnej.

  4. Integracja zespołów klasowych, dbanie o dobre relacje rówieśnicze, wzrost poczucia przynależności do zespołu klasowego. Zapobieganie wykluczeniu społecznemu.

  5. Psychoedukację dot. szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu.

  6. Rozwijanie wśród uczniów postaw prozdrowotnych. Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

  7. Wzmacniać poczucie kompetencji uczniów, zachęcać do podejmowania działań, w celu wzmocnienia poczucia sprawstwa i zaradności.

  8. Rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi problemami z rodziną i przyjaciółmi.

  9. Wsparcie emocjonalne uczniów w trudnych dla nich chwilach udzielane przez całe grono pedagogiczne, a w szczególności przez specjalistów szkolnych. 

  10. Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi, zachęcanie do systematycznego uczenia się, motywowanie do nauki.

  11. Zachęcanie do działań charytatywnych na rzecz innych, w celu zwiększania empatii
    i wzmacniania czynników chroniących. 

  12. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

  13. Budowanie samooceny – umiejętność określenia swoich dobrych i słabych stron, akceptacja lub wzmocnienie słabych stron i utrwalanie mocnych stron.

  14.  Kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 

  15. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków
    i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.

  16. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

  17.  Podniesienie jakości współpracy rodzic-nauczyciel.

  18. Działania edukacyjne dot. utrzymywania balansu pomiędzy przebywaniem w świecie wirtualnym i realnym, profilaktyka dot. korzystania z urządzeń multimedialnych.

  19.  Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi
    i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

  20. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

  21. Przeciwdziałanie przemocy, agresji.

  22. Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych.

  23. Troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

  24. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie.

 

V. Strategie i cele wychowawczo- profilaktyczne szkoły

Powyższy punkt znajduje się w załączniku nr 1.

 

VI. Plan działań wychowawczo- profilaktycznych zawierający tradycje szkolne

 

Podstawą realizacji przedstawionych powyżej celów i zadań jest opracowywany przez zespół wychowawców szczegółowy plan pracy na dany rok szkolny. Postawione cele i zadania realizowane są w różnej formie, np.:

     

 

Wrzesień 

Data 

Wydarzenie 

Godz. 9.00 Uroczysta inauguracja roku szkolnego (w kościele NMP Matki Kościoła) 

10 

Ostateczny termin oddania planów pracy (do konferencji) 

10 

Godz. 15.00 - konferencja szkoleniowa RODO i konferencja zatwierdzająca roczny plan pracy 

12 

Godz.17.00 SP i 18.00 LO - Spotkanie organizacyjne z wychowawcą i wybór trójek. Spotkanie trójek klasowych i wybór Rady Rodziców ok. 19.00. 

13 

Integracja klas I LO – Katarzyna Szaniawska-Mierucka, Aleksandra Stasz, Magdalena Ziomek+Samorząd 

16 

Dzień Kropki – EW – M. Vogel 

17 

XXII Forum Młodzieży Szkół Katolickich (Częstochowa) Samorząd Uczniowski M. Ziomek 

26 

Kiermasz Ciast wstęp do Dnia Języków Obcych 

 

Wyjazd integracyjny klasy I licealnej.  

 

Październik 

Data 

Nazwa imprezy 

11 

Pasowanie klas I SP – po południu (16:30 w auli - M. Vogel, P. Wąglorz) 

12 

Wyjazd integracyjny z okazji DEN 

14 

Dzień Edukacji Narodowej, Msza Święta, Akademia (I. Wyleżoł +2bL), Ślubowanie klas I i nowo przyjętych uczniów (K. Szaniawska-Mierucka). 

21-25.10 

Tydzień Uczniowskiej Supermocy 

22 

Konferencja rady pedagogicznej (RODO+statut) 

24 

Europejski Dzień Języków Obcych (A. Skrzypek + nauczyciele języków obcych) 

31 

Bal Wszystkich Świętych  

Świętowanie ze świętymi (A. Gaidzik-Galon, ks. W. Strzelecki SDB) 

 

Listopad 

Data 

Nazwa imprezy 

Uroczystość Wszystkich Świętych 

Wspomnienie wiernych zmarłych 

Akademia z okazji Dnia Niepodległości – na słówku (K. Adamska-Olejniczak) 

Pieśni na Dzień Niepodległości - EW - (1 lub 2 lekcja na auli K. Pniewska) 

11 

Dzień Niepodległości – dzień wolny 

Wieczornica patriotyczna (wspólne śpiewanie) ks. W. Strzelecki 

14 

Konsultacje dla rodziców 

15 

Dzień świętego Marcina - A. Krajewska 

15 

XIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia dla klas 3-6 SP- (A. Gorczyńska) 

14-15 

XXXIV Forum Szkół Katolickich – Częstochowa   

21-22 

Wizytacja Inspektorialna 

22 

Cecylki – O. Szmidt, ks. W. Strzelecki, ks. P. Chmielewski, M. Glapiak 

25 

Dzień Pluszowego Misia – EW – P.  Wąglorz + SP i LO-Samorząd - M. Ziomek 

28 

Andrzejki/Dzień Postaci z Bajek (czwartek) – zabawa klas 1-3+ SP+LO - Samorząd - M. Ziomek 

29-1.12 

Oratoriada dla młodzieży - ks. Patryk Chmielewski SDB 

30 

Spotkanie Samorządów Uczniowskich Inspektorii Krakowskiej w Świętochłowicach - Samorząd + M. Ziomek 

 

Grudzień 

Data 

Nazwa imprezy 

 

 

Spotkanie ze św. Mikołajem w szkole (M. Ziomek + samorząd) 

Uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP – na słówku (M. Glapiak) 

13 

Warsztaty bożonarodzeniowe - M. Vogel/ 

20 

Spotkanie opłatkowe z nauczycielami i kolędnica - (A. Niewlaczyn + kl.4aLO) 

20 

Jasełka - klasa 1SP - EW – P. Wąglorz M. Vogel 




Styczeń 

Data 

Nazwa imprezy 

Uroczystość Objawienia Pańskiego 

22 

Dzień Babci i Dziadka (EW)

18 

Studniówka klas IV LO (wychowawcy klas maturalnych) 

31 

Uroczystość Patronalna – Salezjanie, Tombola (Samorząd Szkolny + M. Ziomek), Akademia (P. Malcharczyk + kl. 4a, M. Przywara + kl. 4b) 

 

Luty 

Data 

Nazwa imprezy 

08 

Dzień Bezpiecznego Internetu – Kampania informacyjna (W. Szymański,  
A.  Kołodziejczyk) 

13 

Bal Walentynkowy – EW - (aula) czwartek – P. Kubik 

15 

Walentynkowelove  - zabawa taneczna - Samorząd Szkolny + M. Ziomek 

17- 

Ferie Zimowe, 15-22 wyjazd na narty, 17-21 półkolonie 

 

Marzec 

Data 

Nazwa imprezy 

- 2 

Ferie Zimowe 

Ostatkowy Pączek - M. Ziomek + Samorząd 

Środa popielcowa 

Święto patronalne szkoły, Dzień Kobiet – św. Dominika Savio (na słówku) (P. Szynkiewicz + kl. 8b) 

14 

Święto liczby Pi.  

20 

Spotkanie z rodzicami uczniów klas IV LO (informacja o zagrożeniach ocen ndst.) 

21 

Dzień poezji (A. Niewlaczyn) 

27 

Dzień teatru (M. Glapiak) 

V Szkolny Konkurs Recytatorski – EW – P. Wąglorz 

28-29 

Spotkanie Samorządów Szkolnych 

 

Kwiecień 

Data 

Nazwa imprezy 

Pielgrzymka maturzystów szkół salezjańskich do Częstochowy (ks. P. Chmielewski SDB) 

14-16 

Rekolekcje szkolne (katecheci szkolni) 

17-22 

Ferie wielkanocne 

23 

Dzień Ziemi - (EW) - K. Pniewska 

25 

Uroczyste zakończenie szkoły dla klas IV LO (A. Stasz, K. Goleśny - kl. III LO)  

25 

Akademia z okazji święta 3 Maja (na słówku) – (Ł. Suder – kl. V) 

30 

Pielgrzymka ósmoklasistów do Szczyrku (ks. P. Gacek SDB) 

 

Maj 

Data 

Nazwa imprezy 

9-11 

Savionalia w Krakowie (ks. P. Chmielewski SDB) 

23 

Uroczystość M.B. Wspomożenia Wiernych. Msza Św. 

 

Czerwiec 

Data 

Nazwa imprezy 

Dzień Dziecka - samorząd 

14 

PIKNIK RODZINNY – M. Ziomek + Rada Rodziców + Samorząd Uczniowski + cała społeczność Szkoły 

19 

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa 

25-26 

Dni sportu (komisja zajęć sportowych)  

27 

Pożegnanie klas 8 (J. Gajdzik – klasa 7) Uroczystość zakończenia roku szkolnego



  1. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

 

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

  2. analizę dokumentacji,

  3. przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

  4. rozmowy z rodzicami,

  5. wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

  6. według analizy przypadków.

 

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie po okresie, na który został utworzony przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna.

 

VII. Załączniki

 

Załącznik nr 1

Strategie i cele wychowawczo-profilaktyczne szkoły.