STATUT

Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych

im. św. Dominika Savio


 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1.        

Zespół Szkół nosi nazwę: Salezjański Zespół Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu.

 

§ 2.        

Siedziba szkoły mieści się w Zabrzu przy ul. Niepokólczyckiego 31.

 

§ 3.        

Salezjański Zespół Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio, określany w dalszych postanowieniach statutu jako Zespół Szkół, jest szkołą publiczną i został utworzony przez Towarzystwo Salezjańskie, Inspektoria Krakowska, pw. św. Jacka z siedzibą w Krakowie, ul. Bałuckiego 8, które działa w ramach kościelnej osoby prawnej, zwanej dalej Osobą Prowadzącą.

 

§ 4.        

Osobą Prowadzącą szkołę i jej właścicielem jest Towarzystwo Salezjańskie, Inspektoria Krakowska p.w. św. Jacka z siedzibą w Krakowie, Bałuckiego 8.

 

§ 5.        

Nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

 

§ 6.        

W skład Zespołu Szkół wchodzą szkoły:

1)      Publiczne Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Dominika Savio;

2)      Salezjańska Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Dominika Savio;

 

§ 7.        

Zespół Szkół jest szkołą publiczną, tj.:

1.      zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;

2.      przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

3.      zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;

4.      realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych i szkół ponadgimnazjalnych, ramowy plan nauczania, jak również ustalone przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

 

§ 8.        

 

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa o:

1.      Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół;

2.      nauczycielach – należy przez to rozmieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół; ​

3.      uczniach – należy przez to rozumieć uczniów szkoły;

4.      rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.

 

Rozdział 2

Cele i zadania szkoły

§ 9. 

1.      Salezjański Zespół Szkół Publicznych św. Dominika Savio jest szkołą katolicką, kształcącą i wychowującą zgodnie z założeniami wiary i etyki katolickiej oraz systemu wychowawczego św. Jana Bosko.

2.      Zespół Szkół dostępna jest dla wszystkich uczniów, którzy pragną w niej realizować swą edukację i akceptują jej charakter określony w ust.1.

3.      Zespół Szkół realizuje cele i zadania wynikające z przepisów Prawa oświatowego oraz innych ustaw, a także zadania wynikające z przepisów wykonawczych do tych ustaw i odnoszących się do kształcenia, wychowania, opieki i profilaktyki, zgodnie ze swym charakterem zapisanym w ust. 1.

 

§ 10.                    

1.      Celem kształcenia ogólnego w Zespole Szkół jest:

1.      traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności;

2.      doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;

3.      rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

4.      zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

5.      łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

6.      rozwijanie wrażliwości społecznej, patriotycznej, moralnej i estetycznej;

7.      rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;

8.      rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

 

 

§ 11.                    

Do zadań Szkoły należy:

1.      rozwijanie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej stanowiących kluczowe narzędzie poznawcze we wszystkich dyscyplinach wiedzy;

2.      przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;

3.      wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego, lokalnego oraz globalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;

4.      dbanie o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtowania postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwijanie zainteresowania ekologią;

5.      skuteczne nauczanie języków obcych;

6.      edukacja zdrowotna, której celem jest rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;

7.      w procesie kształcenia ogólnego kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

8.      w rozwoju społecznym kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, podejmowanie działań o charakterze patriotycznym.

 

§ 12.                    

1.      Zadania Szkoły, o których mowa w § 11 są realizowane poprzez:

1.      właściwy dobór przez nauczycieli programów nauczania;

2.      zatrudnianie nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami merytorycznymi i przygotowaniem pedagogicznym, a także żyjącymi zgodnie z zasadami wiary i moralności katolickiej;

3.      organizowanie zajęć zgodnie z zachowaniem zasad higieny pracy umysłowej i zachowaniem równowagi między nauką a wypoczynkiem;

4.      respektowanie podmiotowości ucznia w procesie kształcenia i wychowania;

5.      systematyczną współpracę z rodzicami.

2.      Uczniom z niepełnosprawnościami Zespół Szkół zapewnia optymalne warunki pracy. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia z uwzględnieniem wskazań właściwych poradni.

3.      W zakresie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi Zespół Szkół zapewnia:

1.      realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2.      zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego;

3.      inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

4.      Zespół Szkół zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.

5.      Przy realizacji zadań Zespół Szkół uwzględnia następujące zasady bezpieczeństwa:

1.      uczniowie przebywają pod stałą opieką nauczycieli;

2.      za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych i innych zajęć organizowanych przez Szkołę odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia;

3.      przestrzegane są regulaminy pracowni, instrukcje przeciwpożarowe oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;

4.      urządzenia i sprzęt, z którego korzystają uczniowie jest systematycznie kontrolowany.

 

§ 13.                    

1.      Działalność edukacyjna Zespołu Szkół określona jest przez:

1.      szkolny zestaw programów nauczania;

2.      program wychowawczo-profilaktyczny.

2.      Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej właściwej dla danego rodzaju szkoły.

3.      Nauczanie i wychowanie realizowane w Zespole Szkół ukierunkowane są na pełny rozwój osoby, który prowadzi do wewnętrznej integracji i przygotowuje do podejmowania odpowiedzialnych wyborów dotyczących dalszej edukacji oraz do wyborów życiowych, w oparciu o rozpoznanie godności własnej osoby i zadań wobec innych.

4.      Realizując powyższe cele i zadania Zespół Szkół:

1.      kształtuje środowisko wychowawcze, wspomagające pełny i integralny rozwój osoby oraz udziela uczniom wsparcia psychologicznego i opiekuńczo-wychowawczego;

2.      sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i własnych możliwości;

3.      Przygotowuje uczniów do bycia uczciwym obywatelem i dobrym chrześcijaninem;

4.      przygotowuje uczniów do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

 

 

§ 14.                    

1.      Środowisko wychowawcze szkoły tworzą nauczyciele, inni pracownicy szkoły, młodzież oraz rodzice.

2.      Zespół Szkół rozwija współpracę rodziców i nauczycieli, ukierunkowaną na osiągnięcie spójności oddziaływań wychowawczych.

3.      W realizacji swoich zadań Zespół Szkół współpracuje z władzami samorządowymi, oświatowymi, kościelnymi i środowiskiem lokalnym.

4.      Realizując zadania systemu oświaty i wychowania Zespół Szkół w szczególności:

1.      wychowuje młodzież w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur, wyznań i narodów, patriotyzmu;

2.      umożliwia uczniom potrzebującym pomocy indywidualne wsparcie według potrzeb ucznia i możliwości szkoły;

3.      uczniom zdolnym może umożliwić indywidualny program lub tok nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4.      uczniom o specyficznych trudnościach w uczeniu się dostosowuje wymagania edukacyjne do ich indywidualnych potrzeb, zgodnie z odrębnymi przepisami;

5.      zapewnia młodzieży opiekę w czasie zajęć szkolnych, wycieczek, obozów integracyjnych i innych imprez organizowanych przez szkołę, a we współpracy z rodzicami może dodatkowo wspierać działania wychowawcze rodziny;

6.      wspiera młodzież w zakresie formacji religijno-moralnej i organizuje formy pomocy w tym zakresie;

7.      podejmuje działania wychowawczo – profilaktyczne oparte o procedury dotyczące sprawnego i szybkiego podejmowania działań interwencyjnych.

5.      Szczegółowe cele i zadania wychowawcze zawarte są w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły.

 

 

§ 15.                    

1.      Zespół Szkół realizuje program wychowawczo-profilaktyczny oparty o podstawy wiary i etyki katolickiej oraz uwzględniający zasady systemu wychowawczego świętego Jana Bosko.

2.      Zespół Szkół stwarza warunki do działania: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.

3.      Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły w oparciu o przepisy ustawy prawo oświatowe.

 

Rozdział 3

Organy szkoły i ich kompetencje

 

§ 16.                    

W Zespole Szkół funkcjonują następujące organy:

1.      Dyrektor;

2.      Rada Pedagogiczna;

3.      Rada Rodziców;

4.      Samorząd Uczniowski.

 

§ 17.                    

1.      Szkołą kieruje Dyrektor.

2.      Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Osobę Prowadzącą szkołę.

3.      Kompetencje Dyrektora reguluje ustawa prawo oświatowe, art. 68 i inne.

 

4.      Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski uchwalają regulaminy swojej działalności.

 

5.      Kompetencje Rady Pedagogicznej reguluje ustawa prawo oświatowe, art. 70 i inne.

 

6.      W Zespole Szkół działa Rada Rodziców wspólna dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu.

7.      Kompetencje Rady Rodziców reguluje ustawa prawo oświatowe.

 

8.      Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Zespołu Szkół.

9.      Zasady działania Samorządu Uczniowskiego oraz kompetencje reguluje ustawa prawo oświatowe, oraz Regulamin Samorządu Uczniowskiego.

 

§ 18.                    

1.      Działające organy w Zespole Szkół wzajemnie informują się o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

2.      Organy, o których mowa w § 16, współdziałają poprzez wymianę informacji o działaniach i decyzjach. Poszczególne organy Szkoły mogą zapraszać się wzajemnie na planowane lub doraźne zebrania w celu wymiany poglądów.

3.      Wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach organizuje Dyrektor.

 

§ 19.                    

1.      Spory między organami Szkoły rozpatrywane są na terenie Szkoły z zachowaniem zasady obiektywizmu.

2.      Spory między organami Szkoły (z wyjątkiem, gdy stroną sporu jest Dyrektor) rozstrzyga Dyrektor.

3.      Rozstrzygnięcie sporu, o którym mowa w ust. 2, odbywa się na wniosek zainteresowanych organów.

4.      O sposobie rozstrzygnięcia sporu Dyrektor informuje zainteresowane organy na piśmie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3.

Rozdział 4

Organizacja pracy zespołu szkół.

 

§ 20.         

1.      Zespół Szkół stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego obowiązującymi w Zespole Szkół.

2.      Rok szkolny dzieli się na 2 półrocza. Podział roku szkolnego określa Dyrektor w Planie Pracy Szkoły.

3.      W ciągu roku szkolnego organizowane są trzydniowe rekolekcje wielkopostne.

4.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio opracowany do 30 kwietnia każdego roku przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania. Arkusz organizacji po zaopiniowaniu przez Śląskiego Kuratora Oświaty zatwierdza Osoba Prowadząca do dnia 30 maja danego roku.

5.      Organizację zajęć edukacyjnych szkoły określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji pracy szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

6.      W szczególnych przypadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia, np. w związku z wycieczką, odbywającą się w Zespole Szkół uroczystością, egzaminami, utrzymującymi się niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, które uniemożliwiają lub utrudniają prowadzenie zajęć.

 

 

§ 21.         

1.      Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2.      Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

3.      Decyzję o liczbie uczniów w oddziale podejmuje Dyrektor.

4.      Godzina lekcyjna trwa co do zasady 45 min.

5.      Zajęcia edukacyjne rozpoczynają się o godz. 8.00. Uczniowie rozpoczynający lekcje o godz. 8.00 zobowiązani są do udziału w apelu (słówku) o godz. 7.50. Wprowadzenie innej godziny rozpoczynania zajęć jest uzależnione od decyzji Dyrektora.

 

§ 22.         

1.      Zespół Szkół organizuje na wniosek rodziców naukę języka mniejszości niemieckiej.

2.      W ramowym i szkolnym planie nauczania uwzględniono godziny zajęć edukacyjnych na naukę języka mniejszości niemieckiej określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

 

§ 23.         

1.      Podstawowymi formami działalności Szkoły, zapewniającymi realizację statutowych celów i zadań są:

1.      obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z obowiązującymi w danej klasie planami nauczania;

2.      nadobowiązkowe zajęcia dydaktyczne i koła zainteresowań;

3.      zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej;

4.      zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2.      Formą działalności wychowawczo-dydaktycznej szkoły jest nauka religii.

3.      Niektóre zajęcia obowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych.

4.      Nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii lub orzeczeniu z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub poradni specjalistycznej.

5.      Z godzin do dyspozycji Dyrektora mogą być organizowane dodatkowe zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

6.      Zespół Szkół prowadzi pozalekcyjne zajęcia wychowawczo - opiekuńcze w miarę posiadanych możliwości.

7.      Działalność innowacyjna i eksperymentalna prowadzona jest zgodnie z odrębnymi przepisami.

8.      Zespół Szkół może prowadzić zajęcia dydaktyczne we współpracy z uczelniami wyższymi, instytucjami kulturalnymi oraz oświatowymi.

9.      Zespół Szkół może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy Dyrektorem, nauczycielem opiekunem praktyki a szkołą wyższą.

 

§ 24.         

1.      Zespół Szkół realizuje zadania opiekuńcze zgodnie z rocznym planem pracy przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.

2.      Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, opracowuje harmonogram dyżurów.

3.      Opiekę nad uczniami sprawują:

1.      podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia;

2.      podczas przerw śródlekcyjnych – nauczyciele pełniący dyżur według harmonogramu dyżurów;

3.      podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły (wycieczki, imprezy, wyjścia) – nauczyciele (opiekunowie) zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora regulaminem wycieczek.

 

§ 25.         

1.      W Zespole Szkół organizuje się dobrowolną i nieodpłatną pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

2.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor.

3.      W celu zapewnienia odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom Zespół Szkół zatrudnia pedagoga i psychologa oraz współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi i instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc, w tym pomoc dotyczącą doradztwa zawodowego.

4.      Szczególną pomoc ze strony szkoły mogą otrzymać uczniowie napotykający trudności w nauce, sprawiający kłopoty wychowawcze oraz zaniedbani środowiskowo. z wnioskiem o udzielenie szczególnej pomocy, w tym materialnej, mogą wystąpić: uczeń, wychowawca, nauczyciel, pedagog, psycholog, rodzice ucznia.

 

§ 26.         

1.      Stypendia, świadczenia i pomoc materialna, przyznawane są zgodnie z odrębnymi przepisami na podstawie otrzymywanych informacji od organów i instytucji właściwych do ich udzielania.

2.      Uczniom, którzy z przyczyn rodzinnych lub losowych wymagają stałej lub doraźnej pomocy materialnej, Zespół Szkół udziela pomocy w miarę posiadanych środków.

3.      Dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców i pedagogiem lub psychologiem szkolnym może dofinansowywać obiady uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.

 

§ 27.         

1.      Dzienniki prowadzone są w wersji elektronicznej.

2.      W związku z prowadzeniem dziennika elektronicznego Zespół Szkół zapewnia:

1.      zachowanie selektywności dostępu do danych stanowiący dziennik elektroniczny;

2.      zabezpieczenie danych przed dostępem osób nieuprawnionych;

3.      zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed zniszczeniem, uszkodzeniem bądź utratą;

4.      bezpłatny wgląd do dziennika elektronicznego rodzicom uczniów, w zakresie dotyczącym ich dzieci.

3.      Po zakończeniu roku szkolnego dziennik elektroniczny podlega archiwizacji zgodnie z przepisami prawa.

§ 28.         

1.      Zespół Szkół realizuje działalność innowacyjną w ramach działań własnych oraz we współpracy z innymi podmiotami.

2.      Każda działalność innowacyjna powinna uwzględniać innowacyjne działania programowe, organizacyjne lub metodyczne.

3.      O podjęciu współdziałania Szkoły z innymi podmiotami w zakresie działalności innowacyjnej decyduje Dyrektor. Dyrektor może upoważnić innego pracownika Szkoły do wykonywania działań w zakresie organizacji i realizacji działalności innowacyjnej wykonywanej we współpracy z innymi podmiotami.

4.      Zakres współpracy z innym podmiotem wynika z bieżących oraz przewidywanych potrzeb Szkoły i może dotyczyć działań o charakterze doraźnym lub ciągłym.

5.      Działalność innowacyjna podejmowana we współpracy z innymi podmiotami może być realizowana w Zespole Szkół lub poza Szkołą.

6.      Plan przedsięwzięcia innowacyjnego, w tym podejmowanego z innymi podmiotami, powinien zawierać:

1.      określenie problematyki innowacji;

2.      proponowany termin realizacji;

3.      formę i metody realizacji;

4.      cele innowacji,

5.      ewaluację.

7.      Nauczyciele realizujący przedsięwzięcie innowacyjne składają sprawozdanie na ostatnim posiedzeniu Rady Pedagogicznej w danym roku szkolnym.

 

§ 29.         

1.      Budżet Szkoły tworzy się z dotacji ustalonej i przekazywanej zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty. Działalność Szkoły może być wspierana dodatkowo z innych źródeł.

2.      W zakresie gospodarki finansowej Dyrektor podlega ustaleniom i nadzorowi Osoby Prowadzącej.

 

Rozdział 5

Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół

§ 30.         

1.      Nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu.

2.      Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.

3.      Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

 

 

§ 31.         

1.      Od nauczycieli-wychowawców zatrudnionych w Zespole Szkół, oprócz kwalifikacji do zajmowania danego stanowiska, określonych w odrębnych przepisach, wymaga się szacunku dla wartości chrześcijańskich oraz świadectwa wiary w życiu osobistym i w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

2.      Każdy nauczyciel-wychowawca w Zespole Szkół realizuje zadania dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze według zasad systemu wychowawczego św. Jana Bosko, który opiera się na trzech zasadach: rozum, religia, miłość.

3.      Szczególnym stylem pracy nauczyciela w Zespole Szkół salezjańskiej jest asystencja, czyli aktywna i przyjacielska obecność przy każdym uczniu i w grupie, która daje poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, obdarza życzliwością, wspiera świadectwem życia, mądrą radą i upomnieniem, a w trudnościach pomocą.

 

§ 32.         

Dyrektor jako pracodawca zapewnia nauczycielom:

1.      budowanie atmosfery szacunku;

2.      dialogu i twórczej współpracy w ramach Rady Pedagogicznej i całej wspólnoty wychowawczej;

3.      wspieranie twórczego zaangażowania w realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego;

4.      poszanowanie ich pracy;

5.      wspieranie rozwoju zawodowego; warunki do realizacji kolejnych stopni awansu zawodowego.

 

 

§ 33.         

1.      Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i są odpowiedzialni za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów, a w szczególności:

1.      realizują podstawowe zadania szkoły: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem szkoły określonym w statucie;

2.      wspierają każdego ucznia w jego pełnym rozwoju oraz dbają o swój integralny rozwój osobowy i zawodowy;

3.      sprawiedliwie traktują wszystkich uczniów;

4.      systematycznie, obiektywnie i motywująco oceniają osiągnięcia uczniów;

5.      informują uczniów i ich rodziców o wynikach pracy uczniów;

6.      sprawują opiekę nad powierzonymi im uczniami oraz odpowiadają na zasadach określonych w odrębnych przepisach za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo, przez co rozumie się:

a.      opiekę nad uczniem podczas prowadzonych przez siebie zajęć, co jednoznaczne jest z zakazem opuszczania sali lekcyjnej przez nauczyciela;

b.      dopilnowanie, aby uczniowie podczas przerw nie przebywali w sali lekcyjnej bez wyraźnej zgody nauczyciela;

c.       pełnienie dyżurów podczas przerw w wyznaczonym do tego obszarze według grafiku dyżurów;

d.      opiekę nad uczniami w czasie różnego rodzaju wyjść i odbywających się w kościele uroczystości szkolnych oraz zapewnienie uczniom bezpiecznego przejścia na trasie łączącej te miejsca z budynkiem szkolnym;

7.      zobowiązani są do udziału w pracach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w którego skład wchodzą wszyscy nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie oraz specjaliści pracujący z uczniem. Pracę zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej koordynuje odpowiednio wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń, albo nauczyciel lub specjalista prowadzący zajęcia z uczniem wyznaczony przez Dyrektora.

8.      przestrzegają zasad regulaminu wycieczek szkolnych;

9.      w sytuacjach problemowych postępują według ustalonej procedury zachowując drogę służbową i wykorzystując opracowane metody działania;

10.  zapewniają prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:

a.      realizację obowiązujących programów nauczania;

b.      stosowanie właściwych metod nauczania;

c.       systematyczne przygotowanie się do zajęć;

d.      pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć;

e.      zapoznanie uczniów na początku roku szkolnego z wymaganiami edukacyjnymi nauczanego przedmiotu;

f.        właściwe prowadzenie dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczej pozostającej w ich gestii;

g.      opracowanie rozkładu materiału na kolejny rok szkolny w oparciu o podstawę programową oraz umieszczenie tematów w dzienniku elektronicznym;

h.      opracowanie przedmiotowych zasad oceniania i zapoznanie z nim uczniów.

11.  dbają o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny;

12.  prowadzą słówka zgodnie z grafikiem wyznaczonym przez Dyrektora

13.  wspierają rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;

14.  udzielają uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;

15.  indywidualizują pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;

16.  pełnią dodatkowe funkcje i wypełniają zadania wyznaczone przez Dyrektora;

17.  uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej oraz komisji przedmiotowych;

18.  rozwijają dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami;

19.  odnoszą się z szacunkiem do uczniów i pracowników szkoły oraz wytwarzają atmosferę zaufania i przyjaźni;

20.  ustawicznie doskonalą umiejętności dydaktyczne oraz podnoszą poziom wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:

a.      własną pracę;

b.      udział w pracach zespołu;

c.       Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli;

d.      korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.

21.  wnioskują o nagrody i wyróżnienia dla uczniów;

22.  odpowiadają za skutki braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych;

23.  przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie.

24.  w ramach komisji przedmiotowych dokonują wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego;

25.  realizują zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów;

26.  przedstawiają do zatwierdzenia Dyrektorowi programy nauczania dla poszczególnych klas;

27.  jeśli rozpoczynają zajęcia lekcyjne o godz. 8.00 uczestniczą w porannym apelu - słówku i sprawują opiekę nad uczniami, z którymi mają pierwszą lekcję.

2.      Nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania RODO.

3.      Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.      Do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Zespole Szkół mają zastosowanie przepisy ustawy Karta Nauczyciela w zakresie ustalonym w tej ustawie.

 

 

§ 34.         

1.      Dyrektor może tworzyć zespoły wychowawcze lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora.

2.      Spośród nauczycieli tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych tworzone są zespoły przedmiotowe. Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora.

3.      Zespół przedmiotowy pracuje według planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy szkoły.

4.      Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

1.      zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania;

2.      wspólne opracowywanie wymagań edukacyjnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz sposobów badania wyników nauczania;

3.      organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;

4.      współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych a także

5.      w uzupełnianiu ich wyposażenia;

6.      analizę wyników egzaminów próbnych i zewnętrznych;

7.      wspólne opiniowanie przygotowywanych w Zespole Szkół autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

5.      Przewodniczący zespołu przedmiotowego prowadzi bieżącą dokumentację oraz składa sprawozdanie z pracy zespołu na półrocze i koniec roku szkolnego.

 

§ 35.         

1.      Dyrektor powierza opiekę nad uczniami w poszczególnych oddziałach wychowawcom oddziałów.

2.      Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3.      Zadaniem wychowawcy oddziału jest:

1.      zapoznanie się z dokumentacją zdrowotną i psychologiczną uczniów oraz pozyskanie od rodziców informacji o możliwościach i potrzebach edukacyjnych ucznia;

2.      zapoznanie uczniów z założeniami i celami szkoły;

3.      zapoznanie uczniów i rodziców na początku każdego roku szkolnego ze statutem szkoły, regulaminami obowiązującymi w Zespole Szkół, programem wychowawczym i programem profilaktyki oraz szczegółowymi warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego uczniów;

4.      tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi osobowości ucznia, procesowi jego edukacji oraz przygotowaniu się do życia społecznego;

5.      otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia i wspieranie go w przezwyciężaniu trudności;

6.      przekazywanie uczniom podstawowych zasad savoir vivre, wychowywanie do wartości określonych w misji szkoły oraz programie wychowawczym;

7.      ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej, wynikające z faktu bycia członkiem wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu, Kościoła;

8.      organizowanie różnych form życia zespołowego, rozwijających uczniów i integrujących klasę, planowanie i organizowanie wycieczek klasowych oraz inspirowanie samorządności uczniowskiej;

9.      współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych;

10.  utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach w nauce, włączanie ich w życie szkoły i realizację programu wychowawczego;

11.  przedstawianie Dyrektorowi potrzeb oddziału oraz sytuacji wychowawczo-dydaktycznej uczniów.

4.      Wychowawca realizuje treści i formy zajęć na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy - spójne z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły – zgodnie z zatwierdzoną tematyką godzin z wychowawcą.

5.      Wychowawca współpracuje z psychologami, pedagogami i terapeutami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu trudności, potrzeb i szczególnych uzdolnień ucznia.

6.      W trudnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych wychowawca może korzystać z pomocy specjalistów i instytucji specjalistycznych, zachowując odrębne przepisy prawa i statutu.

7.      Wychowawca prowadzi dokumentację dydaktyczno-wychowawczą oddziału.

8.      Wychowawca ustala oceny zachowania w oparciu o kryteria zawarte w statucie.

9.      W przypadku niewypełniania przez wychowawcę zadań lub ich zaniedbywania Dyrektor może zwolnić nauczyciela z pełnienia funkcji wychowawczych.

 

 

§ 36.         

1.      Do zadań pedagoga i psychologa w Zespole Szkół należy w szczególności:

1.      prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;

2.      diagnozowanie sytuacji wychowawczej w Zespole Szkół, w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły;

3.      udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4.      podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

5.      minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

6.      inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

7.      pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

8.      wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

a.      rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;

b.      udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

c.       informowaniu Dyrektora w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

9.      pedagog i psycholog opracowują na każdy rok szkolny plan pracy, zatwierdzany przez Dyrektora;

10.  raz do roku pedagog i psycholog składają sprawozdanie ze swej pracy;

11.  pedagog i psycholog dokumentują swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

12.  w ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny, w szczególności:

a.      może przeprowadzać wywiady środowiskowe;

b.      może korzystać z dokumentów pozostających w gestii szkoły;

c.       współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, sądowymi, policją, miejskim ośrodkiem pomocy rodzinie, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i, stosownie do potrzeb, innymi podmiotami;

d.      dokumentuje pracę z uczniami w dzienniku elektronicznym lub papierowym.

2.      Godzina pracy pedagoga i psychologa trwa 60 minut.

 

 

§ 37.         

1.      Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel, któremu powierzone zostało to zadanie.

2.      Zadaniem nauczyciela bibliotekarza jest:

1.      udostępnianie księgozbioru;

2.      udzielanie informacji bibliotecznych i bibliograficznych;

3.      poznawanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów;

4.      upowszechnianie umiejętności samodzielnego korzystania przez uczniów z katalogów i informatorów;

5.      popularyzowanie wiedzy o książce;

6.      współpracowanie z nauczycielami poszczególnych przedmiotów;

7.      nawiązywanie współpracy z innymi bibliotekami, również w zakresie wypożyczeń międzybibliotecznych;

8.      gromadzenie, uzupełnianie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych;

9.      organizowanie i administrowanie biblioteki, w szczególności opracowanie katalogu elektronicznego;

10.  planowanie, sporządzanie sprawozdań i prowadzenie statystyki bibliotecznej;

11.  udzielanie informacji o adresach, godzinach otwarcia i zasobach bibliotek publicznych;

12.  zgłaszanie Dyrektorowi zapotrzebowania mającego na celu ciągłą aktualizację zbioru biblioteki i jej funkcjonalność.

3.      Raz w roku bibliotekarz składa dyrektorowi sprawozdanie z podejmowanych działań.

4.      Godzina pracy nauczyciela bibliotekarza trwa 60 minut.

 

 

§ 38.         

1.      Pielęgniarka szkolna ma pod swoją opieką gabinet medyczny w Zespole Szkół.

2.      Do obowiązków pielęgniarki należy udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych przypadkach i opieka nad uczniami z objawami złego samopoczucia aż do powierzenia ich opiece rodziców.

 

§ 39.         

1.      Pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio.

2.      Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.

3.      Pracownicy administracji i obsługi szkoły zobowiązani są wykonywać swoje zadania zgodnie z określonym zakresem obowiązków przedstawionych im przez Dyrektora.

4.      Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do informowania Dyrektora o wszelkich nieprawidłowościach zachodzących w Zespole Szkół.

5.      Portierzy szkolni odpowiadają za kontrolę osób wchodzących na teren szkoły.

6.      Ilość etatów określa coroczny arkusz organizacji pracy.

 

§ 40.         

1.      Dla całego Zespołu Szkół, powołuje się wicedyrektora.

2.      Szczegółowy przydział czynności wicedyrektora określany jest przez Dyrektora.

3.      Powierzenia tego stanowiska i odwołania z niego dokonuje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Osoby Prowadzącej oraz Rady Pedagogicznej.

 

Rozdział 6

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

 

§ 41.         

1.      Zespół Szkół udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Zespole Szkół polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Zespole Szkół, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Szkoły oraz w środowisku społecznym.

3.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Zespole Szkół rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.

4.      Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół jest dobrowolne i nieodpłatnie.

5.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Zespole Szkół organizuje Dyrektor.

6.      Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Zespole Szkół zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności pedagog, psycholog i doradca zawodowy.

7.      W Zespole Szkół pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

1.      zajęć rozwijających uzdolnienia;

2.      zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;

3.      zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

4.      zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznych;

5.      zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

6.      zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, z zastrzeżeniem ust. 20;

7.      porad i konsultacji;

8.      warsztatów.

8.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji, warsztatów i Zespole Szkółń.

9.      Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

1.      organizowanie wspomagania szkoły w zakresie realizacji zadań polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2.      ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;

3.      informowanie niezwłocznie w formie pisemnej rodziców o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz o wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.

10.  Nauczyciel i wychowawca udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem.

11.  Do zadań nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

1.      rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;

2.      określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

3.      rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;

4.      podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

5.      współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych zmian;

6.      prowadzenie obserwacji pedagogicznej, w trakcie bieżącej pracy z uczniem, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:

a.      trudności w uczeniu się,

b.      szczególnych uzdolnień;

7.      w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną niezwłocznie udziela uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informuje o tym wychowawcę.

12.  Do zadań wychowawcy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

1.      koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;

2.      informowanie nauczycieli i wychowawców o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę;

3.      we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem, z zastrzeżeniem ust. 13;

4.      planowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami oraz, w zależności od potrzeb, z innymi osobami lub organizacjami pozarządowymi lub instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

5.      prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.

13.  Przepisy ust. 1 - 12 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnienia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.

14.  Dyrektor może wyznaczyć inną osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w Zespole Szkół.

15.  W celu zapewnienia odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom Zespół Szkół zatrudnia pedagoga i psychologa oraz współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi i instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc, w tym pomoc dotyczącą orientacji zawodowej.

16.  Szczególną pomoc ze strony szkoły mogą otrzymać uczniowie napotykający trudności w nauce, sprawiający kłopoty wychowawcze oraz zaniedbani środowiskowo. z wnioskiem o udzielenie szczególnej pomocy, w tym materialnej, mogą wystąpić: uczeń, wychowawca, nauczyciel, pedagog, psycholog, rodzice ucznia.

17.  Stypendia, świadczenia i pomoc materialna, przyznawane są zgodnie z odrębnymi przepisami na podstawie otrzymywanych informacji od organów i instytucji właściwych do ich udzielania.

18.  Uczniom, którzy z przyczyn rodzinnych lub losowych wymagają stałej lub doraźnej pomocy materialnej, Zespół Szkół udziela pomocy w miarę posiadanych środków.

19.  Dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców i pedagogiem lub psychologiem szklonym może dofinansowywać obiady uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.

20.  Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych:

1.      kształceniem specjalnym;

2.      indywidualnym nauczaniem.

21.  Warunki objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia oraz jej organizację określają przepisy, o których mowa w ust. 22.

22.  Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, Zespół Szkółch i placówkach określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe, a w odniesieniu do szkół ponadgimnazjalnych przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty.

 

Rozdział 7

Doradztwo zawodowe

 

§ 42.         

 

1.      Doradztwo zawodowe jest realizowane: 

1.      na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;  

2.      na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego; 

3.      na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 

4.      na zajęciach z wychowawcą;  

2.      Szkoła w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego współdziała z: 

1.      poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; 

2.      poradniami specjalistycznymi; 

3.      Organizacja zadań Szkoły na rzecz doradztwa zawodowego uwzględnia w nim udział rodziców uczniów. 

4.      W szkole funkcjonuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, dotyczący wyboru kierunków kształcenia oraz planowania kariery zawodowej uczniów oparty o program wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego przygotowany przez nauczycieli realizujących doradztwo zawodowe zatwierdzany przez Radę Pedagogiczną. 

5.      Dyrektor, w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej zatwierdza program przygotowywany na każdy rok szkolny. 

6.      Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia są prowadzone: 

1.      w ramach lekcji zajęcia z wychowawcą; 

2.      w ramach doradztwa zawodowego, którego treści są zawarte w odrębnych przepisach; 

3.      w ramach spotkań z rodzicami uczniów; 

4.      przez udział w organizowanych przez szkołę szkoleniach; 

5.      w ramach współpracy z instytucjami środowiska lokalnego; 

7.      Celem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa jest: 

1.      przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i dalszego kształcenia; 

2.      przygotowanie młodzieży do radzenia sobie w sytuacjach bezrobocia i adaptacji do nowych warunków pracy; 

3.      przygotowanie ucznia do roli pracownika; 

4.      pomoc rodzicom w efektywnym wspieraniu dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. 

8.      W Szkole na każdy rok szkolny opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. 

9.      Program, o którym mowa w pkt. 4 określa: 

1.      działania związane z realizacją doradztwa zawodowego; 

2.      podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji działań, w tym z pracodawcami, organizacjami pracodawców, samorządami gospodarczymi lub innymi organizacjami gospodarczymi, stowarzyszeniami lub samorządami zawodowymi, placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli lub instytucjami rynku pracy. 

10.  Zadania związane z planowaniem i realizowaniem zadań z zakresu doradztwa zawodowego doradca zawodowy, a w przypadku braku doradcy zawodowego inny nauczyciel lub nauczyciele odpowiedzialni za realizację doradztwa zawodowego w szkole, wyznaczeni przez Dyrektora. 

11.  Do zadań doradcy zawodowego należy: 

1.      systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego; 

2.      prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego; 

3.      opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu doradztwa zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji; 

4.      wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie doradztwa zawodowego; 

5.      koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 

6.      realizowanie działań wynikających z programu doradztwa zawodowego. 

12.  Do zadań doradcy zawodowego realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy: 

1.      prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; 

2.      współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; 

3.      wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

13.  Informacja o udziale ucznia w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego  nie jest umieszczana na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły. 

 

Rozdział 8

Współpraca Szkoły z rodzicami

 

§ 43.         

1.      Rodzice i opiekunowie oraz nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów. Przewiduje się następujące formy współdziałania:

1.      rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcami, nauczycielami uczącymi ich dzieci, zastępcą Dyrektora, Dyrektorem, Pedagogiem, Psychologiem, Przewodniczącym Rady Rodziców,

2.      zebrania rodziców (wywiadówki i konsultacje)

3.      kontakt przez dziennik elektroniczny (wiadomości, ogłoszenia, uwagi, wpisy ocen klasyfikacyjnych, przewidywanych i bieżących, odnotowywanie frekwencji itp.),

4.      „Dzień Otwarty Szkoły”, którego termin i przebieg określa Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną,

5.      inne formy współpracy grupowej lub indywidualnej wprowadzane w miarę potrzeb.

 

2.      Rodzice mają prawo do:

1.      zapoznania się ze Statutem i regulaminami funkcjonującymi w Zespole Szkół;

2.      zapoznania się z programem wychowawczym i profilaktyki, stawianymi wymaganiami i kryteriami oceniania oraz z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów;

3.      uzyskiwania informacji na temat zachowania, specjalnych zdolności oraz postępów w nauce swoich dzieci oraz przyczyn trudności szkolnych;

4.      informacji o przewidywanych dla ucznia ocenach klasyfikacyjnych rocznych i końcowych;

5.      uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;

6.      udziału w wyborach do Rady Rodziców

7.      organizowania za zezwoleniem Dyrektora na terenie szkoły zebrań związanych ze sprawami wychowawczo-dydaktycznymi.

3.      Rodzice mają obowiązek:

1.      przestrzegać ustaleń Statutu;

2.      szanować sposób wypełniania zawodowych funkcji przez nauczycieli i wychowawców;

3.      współpracować ze szkołą w zakresie wychowania i kształcenia swoich dzieci;

4.      zapewnić swoim dzieciom należyte warunki do nauki,

5.      zakupić wskazane przez nauczycieli podręczniki i inne pomoce naukowe mające służyć indywidualnie ich dziecku,

6.      dbać o regularne uczęszczanie ich dziecka do szkoły i kontrolować wykonywanie prac domowych,

7.      udzielać dziecku wszelkiej innej pomocy w realizacji obowiązków szkolnych,

8.      stosować się do zaleceń opinii oraz orzeczeń PPP

9.      uczestniczyć w ustalonych stałych formach kontaktu rodziców ze Szkołą (zebraniach, konsultacjach itp.),

10.  regularnie kontrolować frekwencję oraz postępy w nauce dziecka (oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne przewidywane, śródroczne, roczne i końcowe, zagrożenia ocenami niedostatecznymi itp.),

11.  współuczestniczyć w przygotowywaniu wycieczek, obozów, imprez kulturalnych i innych organizowanych w Zespole Szkół oraz poza nim,

12.  uczestniczyć w pracy rad klasowych i Rady Rodziców.

4.      Rodzice mogą wspierać działalność Rady Rodziców rzeczowo lub finansowo (komitet rodzicielski)

 

Rozdział 9

Wolontariat

 

§ 44.         

1.      System oświaty zapewnia kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.

2.      Zespół Szkół zachęca uczniów do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Każda działalność w tym zakresie wymaga zgody Dyrektora.

3.      Działania w zakresie wolontariatu mają na celu zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu, jaką jest dobrowolna i bezinteresowna pomoc innym.

4.      Samorząd uczniowski w porozumieniu z Dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.

5.      Uczniowie działający na rzecz wolontariatu realizują te zadania w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych.

6.      Działalność uczniów z zakresu wolontariatu jest dobrowolna, a w przypadku uczniów niepełnoletnich wymaga zgody rodziców. Mogą w niej uczestniczyć również:

1.      nauczyciele i inni pracownicy szkoły;

2.      rodzice;

3.      inne osoby i instytucje.

7.      Uczniowie w ramach działań z zakresu wolontariatu mogą, w szczególności:

1.      udzielać pomocy rówieśnikom w nauce;

2.      pomagać ludziom starszym i chorym;

3.      podejmować aktywność na rzecz świetlicy środowiskowej (Oratorium);

4.      wspierać akcje sportowo-rekreacyjne, organizowane przez S.L. SALOS SPLOT- SPORT.

5.      uczestniczyć w akcjach charytatywnych.


1.       

Rozdział 10

Ceremoniał szkolny

§ 45.         

1.      Zespół Szkół posiada sztandar.

2.      Sztandar przechowywany jest w gablocie na terenie szkoły.

3.      Sztandarem opiekuje się poczet sztandarowy.

4.      Poczet składa się z 3 członków – chorążego i dwóch przybocznych.

5.      Skład pocztu ustalany jest przez opiekuna samorządu szkolnego w porozumieniu z Dyrektorem.

6.      Członków pocztu sztandarowego obowiązuje strój galowy.

7.      Insygniami pocztu sztandarowego są:

1.      biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze;

2.      białe rękawiczki.

8.      Poczet sztandarowy salutuje:

1.      przy wykonywaniu hymnu państwowego i hymnów kościelnych,

2.      podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci,

3.      na polecenie wydane przez osobę kierującą uroczystością.

9.      Uroczystości na terenie szkoły, w których bierze udział sztandar:

1.      rozpoczęcie roku szkolnego;

2.      ślubowanie klas pierwszych;

3.      uroczystości państwowe;

4.      uroczystości związane z patronem szkoły;

5.      zakończenie roku szkolnego;

6.      inne uroczystości, w uzgodnieniu z Dyrektorem.

10.  Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy świętej, uroczystościach pogrzebowych i innych.

 

Rozdział 11

Postanowienia końcowe

§ 46.         

1.      Po dokonaniu zmian w statucie Dyrektor opracowuje i publikuje ujednolicony tekst statutu.

2.      Prowadzenie szkoły jest działalnością oświatowo-wychowawczą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i jako taka nie podlega przepisom o działalności gospodarczej. Wszystkie uzyskiwane przychody służą wspieraniu celów statutowych.

3.      Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.      Zespół Szkół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

5.      Wszelkie obowiązujące na terenie szkoły regulaminy nie mogą być sprzeczne ze statutem.

 

§ 47.         

Statut wchodzi w życie z dniem 29.11.2019.