Strategia działań
wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych
wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem
w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych
w Zabrzu
Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem została zatwierdzona do realizacji dnia 15 września 2015 r.
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz.124),
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324, z późn. zm.),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977, z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226),
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016 (Dz. U. Nr 78, poz. 428)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532).
Strategia działań wychowawczych i zapobiegawczych
Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem obejmuje wszelkie działania wychowawcze, profilaktyczne, edukację prozdrowotną i jest realizowana przez wszystkich pracowników szkoły.
Podmiotem działań w ramach strategii są uczniowie.
1. Systematyczne prowadzenie w środowisku szkoły edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli.
W SZSP im. Dominika Savio w Zabrzu systematycznie prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia. Działania w tym zakresie prowadzone są w ramach realizacji:
-
Szkolnego Programu Wychowawczego
-
Programu Profilaktyki
-
zajęć edukacyjnych – zgodnie z obowiązującą podstawą programową
-
konkursów z zakresu edukacji prozdrowotnej
-
współpracy z: pielęgniarką szkolną,
-
godzin z wychowawcą,
-
imprez sportowych i rekreacyjnych
-
akcji informacyjnych w ramach realizacji programów profilaktycznych
-
zebrań z rodzicami
-
spotkań indywidualnych i grupowych z pedagogiem szkolnym oraz pielęgniarką szkolną
-
spotkań ze specjalistami/praktykami w zakresie profilaktyki zdrowotnej (dietetyk, higienistka dentystyczna)
-
wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
2. Formy i metody rozwijania działalności informacyjnej.
Działalność informacyjna obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli wiedzy na temat:
-
szkodliwości środków lub substancji, których używanie łączy się zagrożeniem bezpieczeństwa i zdrowia oraz może prowadzić do uzależnień
-
dostępnych form pomocy uczniom zagrożonym uzależnieniem
-
możliwości rozwiązywania problemów powodujących powstawanie uzależnień
-
skutków prawnych związanych z naruszeniem ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
-
upowszechnienie tej wiedzy następuje poprzez:
-
realizowanie konkursów i akcji profilaktycznych na terenie szkoły
-
motywowanie uczniów do udziału w pozaszkolnych imprezach, akcjach i konkursach o tematyce profilaktycznej
-
opracowywanie gazetek o tematyce profilaktycznej
-
wykorzystanie filmów o tematyce profilaktycznej
-
rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami mające na celu przekazywanie informacji na temat zagrożeń związanych ze środkami psychoaktywnymi
-
przeprowadzanie zajęć o tematyce profilaktycznej przez przedstawicieli Policji
-
edukację rodziców
-
opracowywanie i udostępnianie materiałów informacyjnych dotyczących zagadnień profilaktycznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli
-
edukację nauczycieli – przekazywanie informacji na temat szkoleń i warsztatów
3. Zadania pracowników szkoły w zakresie pomocy uczniom zagrożonym uzależnieniem.
a) Dyrektor szkoły:
-
realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły
-
monitoruje i odpowiada za realizację strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych
-
na bieżąco informowany jest przez wychowawców, nauczycieli i innych pracowników szkoły o podejmowanych przez nich działaniach wynikających z realizacji strategii
-
podejmuje stosowne decyzje tak, aby każda interwencja była przeprowadzona z zachowaniem praw uczniów, jak i ich rodziców.
b) Nauczyciele i wychowawcy klas:
-
a realizują działania profilaktyczne i interwencyjne określone w Szkolnym Programie Wychowawczym, Szkolnym Programie Profilaktyki oraz w planach pracy wychowawcy klasy
-
systematycznie prowadzą edukację prozdrowotną, promocję zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród uczniów na godzinach do dyspozycji wychowawcy, na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań
-
realizują zagadnienia dotyczące zapobiegania narkomanii w ramach przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają te zagadnienia
-
uczestniczą w kursach, szkoleniach i konferencjach z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży oraz sposobów podejmowania wczesnej interwencji w sytuacjach zagrożenia uzależnieniem
-
wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z młodzieżą i ich rodzicami informując o szkodliwości środków i substancji, których używanie łączy się z zagrożeniem bezpieczeństwa oraz może doprowadzić do uzależnienia
-
wychowawcy klas organizują szkolenia z rodzicami uczniów o charakterze profilaktycznym,
-
wychowawcy klas dokonują diagnozy sytuacji wychowawczej, przejawów zachowań ryzykownych uczniów swojej klasy oraz sytuacji życiowej rodzin dysfunkcyjnych
-
wychowawcy klas i nauczyciele współpracują z pedagogiem szkolnym oraz z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, a także pielęgniarką szkolną w zakresie realizowania zagadnień profilaktycznych, wychowawczych i edukacji prozdrowotnej.
c) Pedagog szkolny:
-
Zapewnia pomoc pedagogiczną młodzieży zagrożonej uzależnieniem na terenie szkoły, prowadzi indywidualne konsultacje i poradnictwo pedagogiczne uczniom podejmującym zachowania ryzykowne.
-
Systematycznie rozpoznaje i diagnozuje zagrożenia związane z uzależnieniem (ankiety skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli, obserwacje diagnozujące, rozmowy kierowane, indywidualne rozmowy z uczniami, konsultacje z wychowawcami, nauczycielami i pozostałymi pracownikami szkoły).
-
Prowadzi działalność informacyjną, która obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły informacji na temat szkodliwości środków lub substancji, których używanie jest zagrożeniem dla zdrowia i życia uczniów.
-
Udostępnia uczniom, rodzicom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły materiały edukacyjne dotyczące problematyki zapobiegania narkomanii.
-
Dostarcza osobom zainteresowanym informacji na temat dostępnych form pomocy (placówki i organizacje wspierające dziecko i rodzinę, placówki świadczące pomoc społeczną rodzinie, punkty konsultacyjne dla osób z problemem uzależnienia, placówki leczenia uzależnień i współuzależnienia, organizacje pozarządowe służące pomocą rodzinie, inne) młodzieży zagrożonej uzależnieniem i uzależnionej, osobom współuzależnionym.
-
Organizuje, prowadzi zajęcia profilaktyczne, integracyjne we współpracy z wychowawcami klas, współorganizuje profilaktyczne imprezy ogólnoszkolne w celu zaspokajania potrzeb psychicznych i społecznych uczniów, rozwijania poczucia własnej wartości, motywowania do podejmowania właściwych decyzji, różnych form aktywności, rozwijania zainteresowań i umiejętności psychospołecznych.
-
Współpracuje z instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko, rodzinę i szkołę w zakresie rozwiązywania problemów młodzieży.
-
Organizuje i uczestniczy w WDN oraz w warsztatach, szkoleniach, kursach organizowanych przez placówki zajmujące się tą działalnością.
-
Współpracuje z dyrekcją szkoły, wychowawcami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły we wszystkich działaniach mających na celu redukowanie zachowań ryzykownych młodzieży, w sytuacjach wymagających interwencji lub w sytuacjach wymagających udzielenia pomocy uczniowi, który znalazł się w sytuacji kryzysowej.
d) Pielęgniarka szkolna:
-
udziela pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie szkoły uczniowi, który wymaga takiej interwencji
-
wzywa pogotowie ratunkowe, jeśli wymaga tego stan zdrowia ucznia
-
powiadamia dyrektora szkoły o każdej interwencji w sytuacji, gdy stwierdzi, że uczeń jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających
-
współpracuje z pedagogiem w sytuacjach kryzysowych, wymagających udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejrzewa, że uczeń ma problemy zdrowotne spowodowane zaniedbywaniem stanu zdrowia lub złym odżywianiem.
e) Pracownicy administracji i obsługi szkoły:
-
Uczestniczą w organizowanych w szkole szkoleniach z funkcjonariuszami Policji na temat reagowania w sytuacjach kryzysowych mających miejsce na terenie szkoły (podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem narkotyków, alkoholu, posiada substancję przypominającą narkotyk, dokonał czynu karalnego, stał się ofiarą przemocy).
-
Informują dyrektora szkoły lub pedagoga, psychologa szkolnego, wychowawcę lub nauczyciela o każdym niepokojącym zdarzeniu czy zaobserwowanej sytuacji kryzysowej, wymagającej interwencji pracownika szkoły.
4. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi.
Lp. |
Sytuacja kryzysowa
|
Działania interwencyjne pracowników szkoły |
1. |
Nauczyciel uzyskał informację, iż uczeń, który nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd lub przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji. |
|
2. |
Nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. |
|
3. |
Nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą narkotyk. |
|
4. |
Nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk. |
|
5. |
Nauczyciel stwierdził, że uczeń popełnił czyn karalny lub przestępstwo. |
|
6. |
Nauczyciel stwierdził, że uczeń stał się ofiarą czynu karalnego lub przestępstwa. |
|
7. |
Nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję lub przedmioty, które ocenia jako niebezpieczne (np. broń, materiały wybuchowe, nieznane substancje). |
|
5. Współpraca z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych.
W trosce o prawidłowy rozwój młodzieży na terenie szkoły podejmowanych jest szereg różnorodnych działań wychowawczych, zapobiegawczych, prozdrowotnych
oraz interwencyjnych w związku z uzależnieniami oraz innymi sytuacjami zagrożenia. Prowadzone działania dotyczą przede wszystkim profilaktyki pierwszorzędowej
oraz elementów profilaktyki drugorzędowej.
Składają się na nie działania:
1. W ramach współpracy z rodzicami w szkole organizowane są:
-
klasowe zebrania (tzw. wywiadówki, dni otwarte szkoły)
-
konsultacje indywidualne z nauczycielem, wychowawcą
-
pedagogizacja rodziców
-
spotkania indywidualne z rodzicami prowadzone przez pedagogów
-
bieżąca współpraca – kontakt telefoniczny, korespondencja
-
wspieranie rodziców w sytuacjach trudnych wychowawczo, pomoc
w podejmowaniu działań mających na celu zapobieganie zagrożeniom -
wykorzystywanie elektronicznego dziennika lekcyjnego
2. Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowanków przyjmuje następujące formy:
-
wymiany informacji dotyczących podstaw wychowanków w odniesieniu do uzależnień
-
wspólne rozwiązywanie indywidualnych problemów, proponowanie rozwiązań, poradnictwo
-
przekazywanie informacji dotyczących skutków prawnych związanych
z naruszeniem prawa przez wychowanków szkoły -
praca pedagogizacyjna z rodzicami dotycząca potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przebiegu rozwoju społecznego, dostępnych form pomocy specjalistycznej (w ramach spotkań z wychowawcami klas i grup w internacie oraz ogólnych zebrań wszystkich rodziców)
-
udostępnianie rodzicom informatorów, poradników i materiałów edukacyjnych
-
zachęcanie rodziców do utrzymywania stałego kontaktu ze szkołą (wychowawcą, pedagogiem)
-
angażowanie rodziców do współpracy z nauczycielami w zakresie organizowania imprez szkolnych, wycieczek.
6. Aktywny udział dzieci i młodzieży w zajęciach profilaktycznych i w zajęciach umożliwiających, alternatywne wobec zachowań ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych
Zajęcia profilaktyczne prowadzą:
-
wychowawcy klas, w oparciu o plany wychowawcy klasy, w ramach godzin wychowawczych
-
nauczyciele przedmiotów, których podstawy programowe uwzględniają zagadnienia dotyczące zapobiegania uzależnieniom, w ramach zajęć edukacyjnych
-
nauczyciele realizujący wychowanie do życia w rodzinie
-
nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, w tym zajęcia sportowe
-
pedagodzy, prowadząc zajęcia profilaktyczne i realizując programy profilaktyczne.
-
Nauczyciele prowadzący zajęcia socjoterapii
7. Dostosowanie treści i form zajęć profilaktycznych do zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz stopnia zagrożenia4
Wybór przekazywanych wychowankom treści oraz stosowanych form pracy odbywa się zgodnie z ich wiekiem, możliwościami intelektualnymi oraz percepcyjnymi. Podejmowane działania uwzględniają potrzeby danej grupy związane ze stopniem zagrożenia uzależnieniem oraz występującymi aktualnie zachowaniami ryzykownymi. Pod uwagę są brane między innymi następujące zagrożenia:
-
zagrożenia wynikające z wagarowania
-
zagrożenia związane z uzależnieniami
-
zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym (w drodze do i ze szkoły)
-
zagrożenia związane ze zjawiskiem przemocy i agresji (w szkole i poza nią)
-
zagrożenia związane z nie higienicznym stylem życia (siedzenie przed komputerem)
-
zagrożenia związane z niebezpieczeństwami występujące w internecie.
Oceny sytuacji w tym zakresie dokonuje wychowawca klasy planując pracę wychowawczą i zapobiegawczą w danym roku szkolnym, uwzględniając informacje uzyskane od innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagoga, dokonując okresowej oceny sytuacji wychowawczej w klasie i szkole. Ponadto szkoła podejmuje działania zapobiegawcze poprzez różnorodność form i treści profilaktycznych, organizowanie akcji i imprez o charakterze profilaktycznym oraz zajęć z:
-
wychowawcą
-
specjalistą do spraw nieletnich (odpowiedzialność nieletnich za czyny karalne, bezpieczeństwo w ruchu drogowym)
-
pedagogiem
-
psychologiem
8. Edukacja rówieśnicza
W SZSP im. Dominika Savio w Zabrzu edukacja rówieśnicza realizowana jest przez nauczycieli współdziałających z przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego.
Formami działania w tym zakresie są między innymi:
-
organizacja akcji charytatywnych
-
propagowanie wolontariatu
-
organizowanie akcji dotyczących przeciwdziałania uzależnieniom i współudział w imprezach szkolnych takich jak: "Stop przemocy, agresji i narkotykom - można inaczej", "Dzień bez papierosa"
-
przygotowywanie gazetek ściennych dotyczących problemów nurtujących dzieci i młodzież
-
pomoc koleżeńską
-
propagowanie zdrowego stylu życia poprzez udział w konkursach prozdrowotnych , oraz udział zajęciach i zawodach sportowych
-
zajęcia lekcyjne poświęcone problematyce otwartości i tolerancji, praw człowieka, oraz istnienia jednostki w społeczeństwie demokratycznym z zachowaniem norm prawnych i społecznych
-
propagowanie idei edukacji rówieśniczej jako skutecznej drogi rozwiązywania konfliktów i problemów życiowych.
9. Sposoby współdziałania pracowników szkoły ze Służbą Zdrowia i Policją w sytuacjach wymagających interwencji.
Współpraca z Policją:
-
spotkania pedagogów, dyrektora ze specjalistą do spraw nieletnich,
-
informowanie policji o zdarzeniach występujących na terenie szkoły, mających znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów
oraz przejawach demoralizacji, -
współpraca w rozwiązywaniu trudnych sytuacji mających miejsce w szkole i poza nią
-
organizowanie spotkań z zakresu profilaktyki dla uczniów i rodziców z udziałem specjalisty do spraw nieletnich,
-
zgodnie z procedurami i metodami postępowania współpraca szkoły z Policją
w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją
a w szczególności narkomanią, alkoholizmem .
Współpraca ze Służbą Zdrowia:
-
zatrudniona w szkole pielęgniarka szkolna udziela pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, zatruć, złego samopoczucia, urazów,
-
podejmuje działania o charakterze profilaktycznym i informacyjnym, dotyczące zagrożeń uzależnieniami,
-
informuje o zachowaniach ryzykownych i zachowaniach bezpiecznych a możliwością zarażenia się wirusem HIV,
-
rozwiązuje problemy szkolne, społeczne i zdrowotne z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
-
w przypadku nieobecności na terenie szkoły pielęgniarki, w razie konieczności w szczególnych sytuacjach dyrektor, pedagog lub nauczyciel wzywa Pogotowie Ratunkowe.
10. Współpraca z różnymi instytucjami, w szczególności organizacjami pozarządowymi, wspierającymi działalność szkół i placówek w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
Poza współpracą z Komendą Policji w Zabrzu (dzielnicowi i Specjalista
do Spraw Nieletnich) szkoła korzysta w realizacji swych statutowych funkcji ze wsparcia m.in.:
-
Sądu Rodzinnego i Nieletnich (kuratorzy zawodowi i kuratorzy społeczni)
-
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zabrzu
-
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
-
Asystent rodziny
-
Poradnia Zdrowia Psychicznego
11. Wspieranie uczniów zagrożonych uzależnieniem i demoralizacją, rozwijanie ich poczucia własnej wartości oraz motywowanie do podejmowania różnych form aktywności, w tym aktywności pozaszkolnej, zaspokajających ich potrzeby psychiczne i społeczne, rozwijających zainteresowania i umiejętności psychospołeczne.
W ramach opieki psychologiczno – pedagogicznej uczniowie mają możliwość korzystania z pomocy nauczycieli, wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego w celu rozwiązywania osobistych i rodzinnych problemów. Organizacja pracy szkoły zapewnia uczniom możliwość zaspokajania potrzeb psychicznych, społecznych a także rozwój umiejętności i zainteresowań. Wobec tych osób, u których zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza wysokie prawdopodobieństwo powstania zależności od środków uzależniających oraz wobec uczniów, o których wiemy, że sporadycznie używają środków uzależniających, zagrożonych niedostosowaniem społecznym realizowane
są następujące zadania z zakresu profilaktyki:
-
diagnoza psychologiczna i pedagogiczna problemu, w tym diagnoza sytuacji rodzinnej i szkolnej ucznia oraz jej monitorowanie
-
indywidualne rozmowy z uczniami, opieka specjalistów szkolnych, organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
-
umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju podczas zajęć lekcyjnych oraz godziny z wychowawcą, których tematyka dostosowana jest do potrzeb uczniów
-
spotkania i zajęcia o charakterze profilaktycznym i opiekuńczo - wychowawczym, budowanie poczucia własnej wartości poprzez wsparcie indywidualne uczniów i rozwijanie umiejętności psychospołecznych poprzez udział w organizowanych zajęciach socjoterapeutycznych
-
organizowanie zajęć pozalekcyjnych zapewniających uczniom możliwość rozwoju zainteresowań i aktywnego spędzania wolnego czasu, w tym związanych z realizacją pomocy psychologiczno – pedagogicznej, również akcje profilaktyczne, konkursy, koła zainteresowań czy zajęcia sportowe
-
organizacja zajęć warsztatowych prowadzonych przez specjalistów szkolnych oraz specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
-
osobiste wsparcie, w tym motywowanie do podejmowania form aktywności alternatywnych do wszelkiego rodzaju zachowań, mających związek z uzależnieniami lub demoralizacją
-
współpraca z rodzicami (opiekunami) w zakresie wymiany informacji, poradnictwo i konsultacje, podejmowanie działań wychowawczych oraz udzielania wsparcia rodzicom
-
przekazywanie informacji dotyczących dostępnych form pomocy specjalistycznej
-
nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi szkołę i rodzinę
-
udzielanie uczniom wsparcia materialnego
-
pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami (prowadzenie mediacji szkolnych i działań interwencyjnych wobec uczniów – współpraca nauczycieli, dyrekcji i specjalistów szkolnych)
-
organizowanie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
12. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobu podejmowania wczesnej interwencji w sytuacjach zagrożenia uzależnieniami.
Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli uwzględnia tematykę profilaktyki uzależnień i odbywa się zgodnie z potrzebami szkoły oraz wewnątrzszkolnym systemem doskonalenia zawodowego. Zasadniczym celem podejmowanych w tym zakresie działań jest przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań wynikających ze szkolnego programu profilaktyki oraz programu wychowawczego. Służą temu również spotkania szkoleniowe w ramach realizowanych we współpracy z instytucjami z otoczenia szkoły programach.
13. Dokonywanie systematycznej oceny podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych.
Członkowie Rady Pedagogicznej SZSP im. Dominika Savio w Zabrzu systematycznie dokonują oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych poprzez:
-
ewaluację skuteczności realizacji Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki
-
modyfikację Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki
-
sporządzanie sprawozdań śródrocznych i rocznych przez wychowawców poszczególnych klas
-
analizę sytuacji wychowawczej oraz występujących problemów i zagrożeń zawartą w sprawozdaniach sporządzonych przez pedagoga
-
pracę nad analizą bieżącej sytuacji wychowawczej oraz występujących problemów i zagrożeń w zespole wychowawczym składającym się z wychowawców i nauczycieli uczących w poszczególnych oddziałach
-
wyznaczanie kierunków dalszej pracy profilaktycznej oraz określanie zagadnień i zjawisk wymagających szczególnej uwagi
-
współpracę nauczycieli i wychowawców mającą na celu planowanie kroków zaradczych oraz rozwiązywanie bieżących problemów związanych z nieprawidłowym zachowaniem uczniów
-
analizę postaw poszczególnych uczniów przy wystawianiu ocen zachowania
-
modyfikację statutu szkoły.